tiistai 7. heinäkuuta 2015

Sukkelat kielikuvat

Harvoin, mutta joskus luen netin keskustelu palstoja. Yleensä jos etin tietoa jostain asiasta. Ihmiset on jotenkin hirveen agressiivisia. Kaikkihan sen tietää että myös blogien kommenttibokseissa näkee kaikenlaista. Oon vasta vähän aikaa lukenut aktiivisesti blogeja ja oon välillä aivan hämilläni noiden kuuluisien anonyymien jutuista. Itse en ole saanut yhtään omituista kommenttia joten tää mun närkästys ei oo henkilökohtaista.

Näille häriköille on yhteistä (mun havaintojen mukaan) se että ne on niiiin sukkelia ja nokkelia. Aivan kuin se olis kisa että kuka keksii räikeimmän ja rivoimman kielikuvan. Jos sanonta kuuluu että joku vetää herneen nenään, sinne vedetään vähintään kesäkurpitsa. Tai jos joku on huomionkipeä, sanotaan huomiohuora (siis wtf??). Ja siis monia juttuja en ees esimerkin vuoksi kirjoittais mun blogiin tai ees haluais sanoa ääneen.. Sit he osaa hämäävästi myös kieliopillisesti hienosti jakaa näitä niitten sairaita ajatuksia.

Sitte on nää super-äidit. Oon miettinyt että onkohan ne kaikki vaan jotain vinksahtaneita jotka ajankuluks "tsättäilee" vai onko joku kenties ihan oikea persoona? Viimesimpänä mitä mieleen tulee oli kun etsin netistä että saako raparperia antaa 1veelle. Tuli yhtäkkiä mieleen (tietty kun olin jo antanut Iivolle) että oliko siinäki nyt joku.. Vastaukset oli ensin asiallisia "pieninä määrinä ok" jne. Sitte joku rupes kiusaamaan alkuperäistä tiedustelijaa. "annat siis raparperia vaikka tiedät että on vaarallista?" "itsekästä, kerkee sitä myöhemminkin maistelemaan kuten alkoholia" Alkoholia? Siis joku vertaa raparperikiisseliä alkoholiin? Eihän se voi olla tosissaan? Eihän..? Oli miten oli, sai varmasti loukattua jotakuta.

Toinen esimerkki. Olin imettänyt silloin Akua aika pitkään ja googlailin ajan kuluksi että oliskohan siinä säästänyt rahaa jos vertaa korvikkeen käyttöön. Ensin tuli jotain laskelmia, ihan jees. Sitte alkoi keskustelu siitä että imettävän täytyy syödä niin paljon terveellisemmin että rahaa palaa aivan hulluna ja sehän on itsekästä koska ne ruokarahat vois käyttää vauvaan, hohhoi.. "kivempi kai se on ne kalorit tunkee omaan kurkkuun ku antaa suoraan vauvalle" Joo, niin onkin. :D

Jotkut jopa ihan omalla nimellä ja naamalla facen ryhmissä terrorisoi muita. Eikö ne tajuu että se on ihan sama kuin jos sanoisi kadulla päin naamaa? Eikö niitä hävetä kun naapuri/vanhemmat/työnantaja, kuka vaan näkee mitä ne kirjoittelee jollekkin täysin viattomalle ihmiselle joka esimerkiksi erehtyy kysymään paikallisessa puskaradiossa hyvää parturia??

Eli asia kuin asia, siitä saadaan kauhee sota ja jotenkin rumaa. Onhan erikoiset kielikuvat joskus ihan hauskojakin. Mutta kun tulee mielikuva suu vaahdoten raivoavasta ihmislaumasta niin ei se oo enää huvittavaa. Huoh. Laantuukohan tämmönen nettikiusaaminen vai yleistyykö vaan lisää? Voitaisko me kasvattaa meidän lapsia niin että tämmöinen ei olis ok 20 vuoden kuluttua? Aion ainakin yrittää! Sama pätee tietysti kaikkeen kiusaamiseen mutta netin ihmeellinen maailma on kuitenkin vielä suhteellisen tuoretta ja aikamoinen villi länsi..

6 kommenttia:

  1. Moi, kirjoitat asiasta jota itse todella usein olen ihmetellyt. Mistä tahansa asiasta tietoa etsiessään, mikäli sattuu kurkistamaan keskustelupalstoja, tämä sama ilmiö on löydettävissä. Kerran googlasin huvikseni oman nimeni. Äimistykseni oli suuri, kun löysin nimelläni ja kuvallani varustetun kolumnin postitettuna eräälle keskustelupalstalle. Olin kirjoittanut kolumnin pyynnöstä erääseen suurehkoon päivälehteen. Olen tavis, en minkään sortin tunnettu henkilö.

    Postauksen viesti lyhyesti kerrottuna oli se, että juttu oli liitetty sivustoon, jotta nähtäisiin millaisia ääliöitä maa päällään kantaa. Jopa ammattiataitoni oli siinä suomittu, eli siis keskustelijain mielestä ammattitaidottomuus. Joku oli tosin sitten jopa puolustanutkin minua. Keskustelu oli sen löytäessäni jo pari vuotta vanha eli ei enää aktiivi.

    Oli outo olo, kun tajusin, että vieraat, minulle täysin tuntemattomat henkilöt olivat tietämättäni käyneet minua, persoonaani ja ammattitaitoani koskevaa, erittäin loukkaavaa ja törkeää keskustelua julkisesti avoimella palstalla. Ja tietenkin nimettöminä! Lopulta minua kuitenkin vähän huvitti se, että ihmiset jotka vihasivat ajatuksiani olivat tuoneet ne julkisesti palstalle nähtäväksi niille, jotka muutoin eivät varmaankaan olisi kolumnia tulleet lukeneeksi!

    Laitoin Suomi24 eli keskustelupalstan ylläpitäjälle viestin, että minua koskeva viestiketju on poistettava loukkaavana. Ja niin tapahtuikin.

    Postitiivista päivää sinulle ja kaikille blogiasi seuraaville!
    T: Auntie



    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuullostaapa pelottavalta :/ Kiitos kommentistasi, pistää miettimään. Aika paljon näistä asioista on kyllä viime aikoina puhuttu mutta luulen että ollaan aika kaukana muutoksesta parempaan suuntaan. Hyvää päivänjatkoa sinullekkin :)

      Poista
  2. Olen itse myös lukenut tuon ihan saman raparperi-keskustelun.. Huoh! Näille ihmisille tulee varmasti jotenkin parempi omatunto siitä, että ne saa lytätä muita. :( Heillä ei varmaan ole paljon muuta sisältöä elämässään..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No näinpä. Toisaalta ne on välillä aika huvittavia juttuja mutta välillä taas kaikkea muuta..

      Poista
  3. Anonymiteetti saa välillä netissä kohtuuttomat mittasuhteet. :/ Hyvä postaus!

    VastaaPoista
  4. Totta, ei voi kuin ihmetellä.. ja kiitos :)

    VastaaPoista

Kiitos kommentista ♥